Ontmoeting tijdens een ‘iftar’ maaltijd. Eet mee voor een betere samenleving! Wilt u ook een Iftar met een moslim familie doorbrengen? Vorige jaar hebben duizenden mensen zich aangemeld, ook in Eindhoven en Breda en omgeving bij onze vrijwilligers van Sociaal Cultureel Centrum Stichting Prisma.

Tijdens de Ramadan openen moslims hun huis voor geïnteresseerden. Jij kunt erbij zijn, hieronder zie je hoe.

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is de heilige maand Ramadan een maand waarin moslims vasten van zonsopgang tot zonsondergang. Tegelijkertijd is het ook een gelegenheid om de maaltijd te delen met anderen, met andere woorden een moment van gezelligheid. Een dag wordt afgesloten met een maaltijd die ‘iftar’ wordt genoemd, vaak onder goed gezelschap. U heeft nu de mogelijkheid om dat goede gezelschap te vormen. Vrijwilligers bij u in de buurt stellen hun huis open voor geïnteresseerden en nodigen u daarom van harte uit om onder het genot van een maaltijd nader kennis met elkaar te maken.

Bijna dagelijks gaat het in het nieuws over moslims, maar over een weer is er helaas te weinig contact. Daardoor blijven vragen als “hoe maken moslims hun geloof mee?” en “hoe ervaren zij de Ramadan?” onbeantwoord. Om de kloof tussen moslims en niet-moslims te overbruggen, stellen gastgezinnen tijdens de vastenmaand, welke op 15 mei start en duurt tot 15 juni, hun huis open voor geïnteresseerden. Hierbij staat het ontmoeten, ervaren van de wereld van de ander en het delen van het positieve centraal.

Overtuigd dat dit een enorme bijdrage zal leveren tot sociale relaties en het wederzijds begrip, is het project ‘de Kunst van het Samenleven’ gelanceerd. Wij hebben onze vrijwilligers gevraagd om een iftar maaltijd te delen met families (van welke geloofsovertuiging ook).

In het kader van de Kunst van het Samenleven: Ramadan diners, kunnen aan de ene kant moslims via dit project hun huis openstellen voor niet-moslims, aan de andere kant kunnen niet-moslims een keer bij een islamitisch gezin binnenkomen om te ervaren hoe het er daar aan toegaat. Een kleine maar belangrijke bijdrage in het stimuleren van saamhorigheid, tolerantie, wederzijds begrip en respect. Volgens gasten en gastgezinnen ontstaan aan tafel de leukste gesprekken en doet men de mooiste ontdekkingen.

Met dit initiatief willen wij het belang van dialoog, diversiteit, pluralisme, samenleven, solidariteit en gastvrijheid om moslims en niet-moslims te verbinden onderlijnen. Bovendien willen we middels dit initiatief de band tussen de verschillende gemeenschappen in Nederland versterken.

Voor de Ramadan dit jaar nodigen wij jullie allen uit om elkaar te ontmoeten en te leren kennen tijdens een iftar diner.

Wat uw overtuiging ook is, u bent van harte welkom! Wie u ook bent, u kan deelnemen aan een iftar georganiseerd door een moslimfamilie. Het is zeer simpel, meld u aan en wij brengen u graag in contact met een familie die u wil verwelkomen.

De Ramadan is de negende maand van de islamitische kalender. Het is een speciale periode voor moslims, een periode van reflecteren, van mediteren en van toewijding aan God. Een maand lang staat het leven van moslims in teken van verbroedering, zelfdiscipline, zelfreflectie en bezinning op spiritueel gebied. Naast het lichamelijke aspect is het ook een geestelijke beproeving. Elke dag van zonopgang tot zonsondergang, weerhouden de moslims zich volledig van eten, drinken, roken en seksueel contact, maar ook van slecht spreken, kwaad worden en onrechtvaardig zijn tegenover zichzelf en anderen. Tijdens de Ramadan serveert men een maaltijd voor zonsopgang (sahur), bij voorkeur zo laat mogelijk, en een andere maaltijd na zonsondergang (iftar), om het vasten te verbreken. Moslims delen hun iftar met andere families en nodigen vrienden, ouders en buren uit. Familie en kennissen worden bezocht en eet men gezamenlijk. De over het algemeen zoete gebakjes worden gebruikt om weer energie te krijgen.

De Kunst van het Samenleven diners zijn ontmoetingsbijeenkomsten met diepgang. Daarbij gaat het naast samen eten, vooral ook om samen denken en samen oplossen van problemen in de samenleving.

Veel mensen maken zich zorgen over de ontwikkelingen in de samenleving, de polarisering, de verdeeldheid tussen arm en rijk, jong en oud en elite en gewone burgers. Dat was reden voor Platform INS om de Kunst van het Samenleven diners als landelijk project te lanceren. Na meerdere succesvolle bijeenkomsten georganiseerd te hebben in het land, starten wij nu de speciale Ramadan editie. Deze staat in het licht van de vastenmaand voor moslims, waarbij vrijwilligers in het hele land hun huis openstellen voor geïnteresseerden en nodigen u daarom van harte uit om onder het genot van een maaltijd nader kennis met elkaar te maken. U kunt zich alleen, maar ook met uw kind, partner of vriend(in) opgeven.

Ook bestaat er voor organisaties de mogelijkheid om een Ramadan-diner te regelen in uw organisatie. Daarbij kunt u met uw collega’s de Ramadan van dichtbij meemaken, in een vertrouwde omgeving. Afhankelijk van de wens voor meer diepgang, kunnen wij in samenspraak op heel korte termijn een mooie avond organiseren die niet gauw vergeten zal worden.

Aanmelden
Hierbij nodigen wij u daarom van harte uit om ook onder het genot van een maaltijd nader kennis met elkaar te maken. Wij horen graag van of u wilt deelnemen aan dit project. U wordt dan uitgenodigd bij een deelnemend gezin. U kunt zich aanmelden door een mailtje te sturen naar [email protected] of [email protected] en aangeven of u op bezoek wilt of wilt komen dineren. De iftar maaltijden zijn geheel kosteloos! Voor meer informatie kunt u ook een kijkje nemen op http://www.kunstvanhetsamenleven.nl/ en http://www.crkstudio.nl/platformins/